De kracht van Gedoe

De kracht van Gedoe

Poh, wat een gedoe! Denk jij dat ook wel vaker? Als je weer achter iemand moet nabellen die zijn afspraak niet nakomt, als je vergeten bent te tanken net als je haast hebt, als de eieren op zijn terwijl je vanavond pannenkoeken wilt maken? Wat een gedoe allemaal zeg.

Waarom heeft gedoe zoveel kracht?

‘Gedoe’ is een verzamelnaam van gebeurtenissen waar je vaak niet op rekent, die negatieve energie kosten. Soms reken je wel op het gedoe, als je weet dat de belastingaangifte weer gedaan moet worden bijvoorbeeld. Dat is gedoe waar je je op kan voorbereiden. Maar vaak overvalt gedoe je. En gedoe is nooit leuk als je eraan moet beginnen. Soms kan het wel leuk worden, maar je start met negatieve energie. Bah, wie heeft er nou zin in gedoe? Het zorgt voor stress, gevoel van onmacht en het gevoel dat je 'to-do lijstje' nooit leeg raakt. 

En dat maakt, dat gedoe veel kracht heeft. Gedoe maakt dat we vaak veel energie kwijt raken. De energie die je eigenlijk wilt besteden aan een lekkere wandeling, een boek lezen of de was vouwen gaat op aan gedoe. Want dan belt ineens de schoorsteenveger of hij vandaag even kan komen om de schoorsteen te vegen. Ja, eigenlijk had je er niet op gerekend, wil je nog thuiswerken in alle rust. Maar met zo’n harde stofzuiger aan, komt daar niks van terecht. Of je laat per ongeluk je tablet kapot vallen, wat een gedoe. Dan moet je niet alleen kijken of deze nog te repareren is, maar ook nog even bellen met de verzekering of dit binnen de inboedelverzekering vergoed kan worden. En daar moet je dan allemaal formulieren voor invullen en bewijs aanleveren. En dan, als de tablet niet gemaakt kan worden, moet je nog gaan kijken welke nu het beste is binnen jouw budget. Wat een gedoe! En je leest het al, vaak denken we hierbij veel in de term ‘moeten’.

Wat kun je er aan doen?

Hoe kunnen we de kracht van gedoe verminderen? Want het gedoe blijft toch komen, daar doen we niks aan. Maar kunnen we de energie die het kost verminderen? Ik denk dat dat kan. Door een aantal stappen te zetten, kunnen we de kracht van gedoe verkleinen. Dat begint met het stellen van een aantal vragen.

  • - Hoe belangrijk is het, wat er nu is gebeurd? (belangrijk voor jezelf, maar ook bijvoorbeeld voor je gezin)
  • - Hoe urgent is het, wat er nu is gebeurd? (hoe snel moet je hier iets mee?)
  • - Hoe veel tijd kost het om het op te lossen?
  • - Op welke manieren is het op te lossen?
  • - Kun je er hulp bij krijgen?

Aan de hand van deze vragen kun je voor jezelf afwegen wanneer je dit moet oplossen en of je dit kunt plannen. Bijvoorbeeld, als je een e-mail krijgt van Bol.com dat je een factuur nog niet hebt betaald, is dat wel belangrijk maar niet urgent. Het oplossen duurt 10 minuten inclusief het opstarten van de laptop, dus als je dat morgenmiddag even doet als je er tijd voor hebt is dat helemaal prima. Dit hoeft niet nu acuut te worden opgelost. Door het te plannen geef je jezelf rust en weet je dat het ook wel weer goed komt.

Als je vanavond pannenkoeken wilt maken, maar de eieren zijn op, is dat gedoe wat misschien helemaal niet zo belangrijk is. Je kan misschien ook wel een soepje uit de vriezer opwarmen. Maar als je je zoontje van 5 jaar hebt beloofd dat hij vanavond pannenkoeken krijgt, is het heel belangrijk. Anders heb je een heel teleurgesteld manneke in huis. Dan is het de vraag, hoe is het op te lossen. Je kunt nog even snel naar de supermarkt gaan, maar eigenlijk heb je daar de energie niet voor. Is het mogelijk dat iemand je hier bij helpt? Misschien heeft de buurvrouw nog wel eieren over en kan jij die teruggeven als je maandag de boodschappen gaat doen.

Dus voor het gedoe je overwelgt met allerlei negatieve emoties, helpt het om even uit te zoomen. Door even stil te staan bij wat het gedoe nou eigenlijk is, hoe groot het is voor je en op welke manier je een oplossing kunt bedenken, merk je dat vaak kleiner is dan je dacht. Hierbij kan het helpen om de afspraken die je met jezelf maakt op te schrijven. Bijvoorbeeld in een agenda of bulletjournal. Dit geeft overzicht en rust in je hoofd. Dus afspraken als, morgen neem ik 10 minuten de tijd om de rekening te betalen, maandag koop ik extra eieren om ze terug te kunnen geven aan mijn buurvrouw en vanavond zoek ik vast uit of ik verzekerd ben voor de tablet die kapot is. Door dat op een rijtje te zetten voor jezelf, hou je overzicht en rust.  

Uiteindelijk is gedoe ook maar gewoon gedoe. Niks meer en niks minder.

Avatar

Kan ik je helpen?

Zoek je hulp bij gezondheidsklachten?
Ik sta voor je klaar.

Afspraak maken