Werkwijze

Hoe een behandeltraject er voor je uit ziet is per hulpvraag anders. Soms kan ik je in een afspraak al voldoende helpen, soms hebben we meerdere afspraken nodig. Ook kan het zijn dat we gedurende het jaar meerdere malen contact hebben. In het algemeen is dit hoe een behandeltraject eruit ziet.

Met of zonder verwijsbrief

Je mag een verwijsbrief van een huisarts of specialist vragen voor ergotherapie. Maar ook zonder verwijsbrief kan je bij mij terecht. Ik ben DTE geschoold, dit staat voor Directe Toegankelijkheid Ergotherapie. Dit betekent wel dat ik een screening moet doen, dit zijn vragen over jouw gezondheid. Dit duurt ongeveer 15 minuten. Als uit deze screening blijkt dat er geen rode vlaggen zijn, kunnen we verder met de intake. Hierna stuur ik de uitkomst van deze screening naar jouw huisarts, zodat hij op de hoogte is van de behandeling. Of je een verwijsbrief wilt van de huisarts of de screening wilt mag je zelf kiezen.

Intake

Tijdens het intakegesprek, dat ongeveer een uur duurt, maken we kennis met elkaar. Het gesprek zal verder gaan over wie jij bent, wat in jouw leven belangrijk is en wat er speelt waardoor je niet alles zo kunt doen als jij dat wilt. Soms stellen we al direct de doelen op, soms is hier meer informatie voor nodig. Dan doen we eerst nog verder onderzoek. Het intakegesprek kan op de praktijk in Baarlo plaatsvinden, bij je thuis of via een videoverbinding.

Onderzoek

Soms vraag ik je om een vragenlijst thuis in te vullen of vullen we samen een vragenlijst in. Dit kan informatie geven over jouw situatie. Daarnaast kan het zijn dat ik een activiteit wil observeren. Dat houdt in dat ik hetgeen wat jou klachten geeft, wil zien. Bijvoorbeeld, ik kan meekijken met het koken om daarna gericht advies te geven over verbeterpunten om jouw klachten te verminderen. Door te zien hoe jij iets doet, kan ik gericht advies geven. Om het koken als voorbeeld te nemen, ik heb al heel veel mensen zien koken en iedereen doet dit anders. Omdat de keuken anders is, omdat iedereen andere routines heeft en omdat de klachten anders zijn. Dus ik kijk niet mee om een oordeel te geven over of je het goed of fout doet, maar juist om te zien waar ik tips kan geven.

Behandeling

De behandeling of het advies volgt na de intake of na het onderzoek. Soms kan dit al in hetzelfde gesprek, vaak volgt het met een nieuwe afspraak. Hoeveel afspraken er nodig zijn om je doel te behalen is afhankelijk van jouw situatie. We hebben vanuit de zorgverzekering 10 klokuren per kalenderjaar te besteden. Vaak zijn deze uren voldoende. Mocht dat niet zo zijn bespreken we dit tijdig zodat we het behandelplan eventueel kunnen aanpassen.

Afsluiting

Als de behandeling klaar is, sluiten we samen af. We evalueren de doelen, zijn ze allemaal behaald naar tevredenheid? Dan maak ik een afsluitend rapport naar de huisarts of verwijzer. Verder mag je  een enquĂȘte invullen over jouw tevredenheid van de behandeling. Het achterlaten van een review op de website van Zorgkaart Nederland zou ik erg waarderen.

Nazorg

Soms is het fijn om nog een vinger aan de pols te houden. We kunnen dan afspreken om na een aantal maanden nog even contact te hebben om in de gaten te houden hoe het gaat.

Deze nazorgfase is ook belangrijk als ik iemand heb begeleidt in de laatste levensfase. Als iemand is komen te overlijden is het vaak prettig om nog even met de nabestaanden aan tafel te zitten om de  behandeling af te sluiten. Dan kunnen de emotionele gebeurtenissen worden besproken maar ook de praktische.

Videoconsult

In verband met het Corona virus is het belangrijk dat we naar alternatieven kijken voor het fysiek elkaar zien. Het is belangrijk samen alert te zijn, als jij of ik verkoudheidsklachten ervaart, het Corona virus bij zich draagt of dat het een andere reden heeft om beter niet fysiek met elkaar in contact te komen. Dan kan de behandeling door middel van een videoconsult plaatsvinden (beeldbellen). Hiervoor krijg je per e-mail een link toegestuurd. Op het afgesproken tijdstip kun je op deze link klikken. Je hoeft vooraf niks te installeren en je kunt in je veilige thuisomgeving blijven. Het beeldbellen is AVG proof, wat betekent dat het plaatsvindt in een veilige omgeving en er geen data wordt opgeslagen.

Het is altijd mogelijk om aan te geven dat je de voorkeur hebt om te beeldbellen.

Voorwaarden om te kunnen videobellen:

  • Je kunt zowel een telefoon, tablet, laptop als computer gebruiken. Mits je je e-mail kunt openen op het apparaat en voldoet aan de overige voorwaarden.
  • Er moet een stabiele internetverbinding zijn
  • Je microfoon en camera moeten werken en toestemming verlenen
  • Chrome, Firefox en Safari worden ondersteund door het gebruikte programma
  • Het is ook mogelijk om met meerderen tegelijk te videobellen. Bijvoorbeeld als het fijn is als een zoon of dochter ook deelneemt aan het gesprek.

Mocht hierin iets niet goed gaan, neem dan even telefonisch contact op.

Telefonisch Consult

Het is mogelijk een afspraak telefonisch te doen. Alleen een intake gaat niet telefonisch, dit zal via videobellen of door elkaar fysiek te zien plaatsvinden. De vervolgbehandelingen kunnen afhankelijk van de hulpvraag telefonisch plaatsvinden. Geef hierin vooral jouw behoefte aan.

Avatar

Kan ik je helpen?

Zoek je hulp bij gezondheidsklachten?
Ik sta voor je klaar.

Afspraak maken

Meer praktisch

Vergoedingen

Wordt Ergotherapie vergoed? Ja! In de basisverzekering zitten 10 volle uren.

Kwaliteit

Om te zorgen dat ik kwaliteit kan blijven leveren, school ik mij regelmatig bij.

Corona

Om te zorgen dat we allemaal veilig zorg kunnen geven en ontvangen gelden de volgende maatregelen